- ΙΝΩ ΑΦΕΝΤΟΥΛΗ
- ΠΗΓΗ: The Books’ Journal
Christian Reus-Smit
Επιστημονική Επιμέλεια
Ανδρέα Γκόφα και Γιώργου Λ. Ευαγγελόπουλου
Μετάφραση: Βασίλης Ζήβας
Εκδόσεις Πεδίο, Αθήνα 2022
Ο πόλεμος στην Ουκρανία έβαλε τις Διεθνείς Σχέσεις στη ζωή μας από τη μεγάλη πόρτα. Αλλά είχαν φύγει ποτέ; Απλώς μας έκλειναν το μάτι από πολλά και διαφορετικά παράθυρα. Το νέο σχετικά αντικείμενο -συμπλήρωσε τα πρώτα εκατό του χρόνια το 2019 – είναι μέρος της ζωής των κατοίκων του πλανήτη πολύ πριν τη διαμόρφωση του ως ξεχωριστού επιστημονικού πεδίου και ίσως στο “δικό”μας Θουκυδίδη θα μπορούσαμε να αποδώσουμε την πατρότητα του.
Οι διεθνείς σχέσεις που συχνά στην “καθομιλουμένη”συγχέονται με τις διακρατικές σχέσεις, τη διπλωματία. το παγκόσμιο σύστημα, είναι η μεγάλη ομπρέλα κάτω από την οποία λειτουργεί η διεθνής πραγματικότητα με στόχο θεωρητικώς τη διαφύλαξη της παγκόσμιας τάξης μέσω επίτευξης ισορροπιών και της ειρήνης όπου αυτό είναι εφικτό. Η εισβολή στην Ουκρανία ήρθε με βιαιότητα να μας θυμίσει ότι η πεμπτουσία των διεθνών σχέσεων είναι ο πόλεμος και η ειρήνη.
Ο συγγραφέας του τόμου, Christian Reus-Smit, καθηγητής στο πανεπιστήμιο του Queensland της Αυστραλίας και συνδιευθυντής της σειράς Cambridge Studies in International Relations, αφιερώνει ένα σημαντικό τμήμα του πονήματος του στην ανάλυση της έννοιας και των ειδών του πολέμου ως συστατικού στοιχείου των διεθνών σχέσεων. Ωστόσο, δεν αρκείται σ’αυτό αλλά μας προσκαλεί σε μια πολύ θελκτική πλοήγηση στην ιστορία και τις εκφάνσεις των διεθνών σχέσεων αναδεικνύοντας ως κύρια θέση του ότι “η μελέτη των διεθνών σχέσεων οφείλει να εστιάζει στην παγκόσμια οργάνωση της πολιτικής εξουσίας”.
Όπως σημειώνουν στον πρόλογο τους οι Ανδρέας Γκόφας και Γιώργος Ευαγγελόπουλος, εξαίρετοι και οι ίδιοι διάκονοι του αντικειμένου, ο συγγραφέας, ένας από τους πιο σημαντικούς σύγχρονους μελετητές των διεθνών σχέσεων παγκοσμίως, διατυπώνοντας αυτόν το μείζονα ισχυρισμό
“απεγκλωβίζει τον κλάδο από το στενό οπτικό πεδίο της παραδοσιακής πρόσληψης του διεθνούς, που αφορά αποκλειστικά τις εξωτερικές σχέσεις ανάμεσα στα κυρίαρχα κράτη.”
Η ορθότητα του ισχυρισμού αυτού δεν είναι δύσκολο να επιβεβαιωθεί αν αναλογισθούμε πόσο αλληλένδετες είναι οι διεθνείς εξελίξεις με την καθημερινή ζωή. Μερικά παραδείγματα αρκούν: επιπτώσεις της φούσκας των δανείων κατοικίας στις ΗΠΑ το 2008 στην ευρωπαϊκή οικονομία γενικότερα και στην Ελλάδα ειδικότερα. Ενεργειακή κρίση και πληθωρισμός εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία. Πανδημία λόγω της αυταρχικής διακυβέρνησης της Κίνας. Ο Reus-Smit επικαλείται τον Raymond Aron για να ενισχύσει το επιχείρημα του. Ο φωτισμένος Γάλλος ιστορικός και μελετητής των διεθνών σχέσεων είχε ήδη το 1966 γράψει ότι “ Οι “διεθνείς σχέσεις” δεν έχουν χαραγμένα σύνορα στην πραγματικότητα, δεν είναι και δεν μπορούν να είναι υλικά διαχωρισμένες από άλλα κοινωνικά φαινόμενα.”
Η παγκοσμιοποίηση κατέρριψε και τα τελευταία οχυρά. Ωστόσο, χωρίς να αμφισβητούμε την κεντρική θέση του βιβλίου ότι δηλαδή οι διεθνείς σχέσεις δεν είναι αποκλειστικά διακρατικές αλλά επηρεάζονται από την οικονομία, την κουλτούρα, την ανάδειξη των δικαιωμάτων σε προτεραιότητα τους, βιώνουμε μια παραδοξότητα: παρά την σε πολύ μεγάλο βαθμό αλληλεξάρτηση των κρατών και την “υποχρεωτικότητα” της πολυμέρειας (multilateralism), δεν μπορούμε να αγνοήσουμε το γεγονός ότι τα κράτη παραμένουν οι πιο ισχυροί παίκτες των διεθνών σχέσεων. Δεν σημαίνει αυτό ότι δεν υπόκεινται σε δεσμεύσεις που απορρέουν από την ένταξη τους σε διεθνείς οργανισμούς, ειδικά στην ΕΕ όπου υπερισχύει το ευρωπαϊκό δίκαιο έναντι του εθνικού. Αλλά όταν ένα κράτος επιλέξει να μην προσαρμοσθεί στις επιταγές του πολυεθνικού σχήματος στο οποίο συμμετέχει μπορεί να το κάνει. Κορυφαίο παράδειγμα η συμπεριφορά της Ρωσίας που παρά την ιδιότητα του μόνιμου μέλους του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών εισβάλλει στην Ουκρανία χωρίς η ιδιότητα αυτή να αναιρείται. Το ίδιο ισχύει για την Ουγγαρία και τη μη συμμόρφωση της με αποφάσεις της ΕΕ ή για την Τουρκία σε σχέση με συμμαχικές υποχρεώσεις που απορρέουν από την ιδιότητα του μέλους του ΝΑΤΟ.
Αυτή η επαναλαμβανόμενη αντίφαση αποτελεί κατά τη γνώμη μας το κεντρικό παράδοξο της σημερινής κατάστασης πραγμάτων στις διεθνείς σχέσεις. Δεν αποτελεί αντικείμενο της ανάλυσης του συγγραφέα αλλά θα έπρεπε να απασχολήσει τη διεθνολογική κοινότητα. Όπως επίσης και ένα ακόμη θεμελιώδες ερώτημα: πως θα συμπεριφερθούν κράτη όπως η Κίνα όταν και εφόσον κατακτήσουν την πρώτη θέση στη διεθνή σκηνή; Πως θα σεβαστούν ένα διεθνές σύστημα κανόνων στη διαμόρφωση των οποίων δεν συμμετείχαν;